De eerste dagen in Addis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Miriam Speckens - WaarBenJij.nu De eerste dagen in Addis - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Miriam Speckens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen in Addis

Blijf op de hoogte en volg Miriam

03 Februari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

Vanochtend om 6.00 lokale tijd zijn wij aangekomen in Addis Ababa. De vliegreis is prima verlopen, wel een behoorlijke reistijd met een tussenlanding in Frankfurt van 6 uur. Wat een indrukken zeg, op zo een eerste dag in een totaal ander land. Na het voorstellen aan de Ethiopische medewerkers van de Stichting Joni/Smile, begonnen we met een kopje thee en stokbrood met een soort omelet, lekker hoor! Middels steen-papier-schaar hebben Bea, Lisan en ik besloten wie er een kamer gaat delen en wie apart slaapt. We hadden alle 3 geen voorkeur, dus dit was de makkelijkste manier haha! Ik slaap nu apart, tussendoor verhuizen we nog wel eens. Daarna hebben wij onze koffers uitgepakt en even een uurtje geslapen. Uiteraard werden wij nog gaarder wakker dan wij al waren! Om half één kwam het zoontje van de schoonmaakster, tevens kokkin zich voorstellen en ons halen voor de lunch. Een beleefd 8-jarig jongetje die zelfs al een beetje Engels kan!
Het eten was weer lekker. Het traditionele "injera" (een soort zure pannenkoek wat als basis van elk gerecht wordt gebruikt), hebben wij alleen nog niet geprobeerd. Dit doen wij morgen! Er was lekkere pittige spaghetti voor ons. Erna begon de koffieceremonie, een belangrijk ritueel in Ethiopië. Iedereen -arm of rijk- slaat dit niet over, werd ons verteld. Adanech, de kokkin/schoonmaakster brandt in de huiskamer de koffiebonen in een pannetje op hete kolen. Het ritueel is een belangrijk sociaal moment van de dag. Na twee lekkere pure kopjes koffie en (nog wat moeizame) gesprekken, gingen wij de stad in om Euro’s te wisselen. We hebben daarna een hele grote en lekkere smoothie gedronken/gegeten met laagjes van avocado, mango, sinaasappelsap en ander vers fruit. Er zijn veel verschillende mensen op straat. Ik vind het heel moeilijk om hele arme mensen te zien, het liefst zou ik ze allemaal willen helpen wat helaas niet gaat. Er zijn zo veel arme mensen in dit land. Wat me wel erg opvalt, dat de meeste mensen zo vrolijk zijn. Wat ik erg grappig vind, is dat je mannen tegenkomt die hand in hand lopen. Iets wat in Nederland een hele andere betekenis zou hebben en hier heel normaal is! Ook jongere kinderen lopen met de armen over elkaar en zien er vaak vrolijk uit.

Dit is nu de tweede dag in Addis. Lijkt al een week geleden dat ik vertrok uit Nederland, je maakt al zo veel mee. Vanochtend hebben wij eerst ontbeten met fruit en stokbrood (met pindakaas die ik van mijn leuke collega’s van PostNL heb meegekregen!) Hierna hebben we de hoogste berg van Addis Ababa bezocht; “Entoto” (als ik het zo goed schrijf). Het eerste stuk zijn we er met het busje naartoe gereden, daarna verder te voet. Het uitzicht is prachtig! Wat een grote stad.. We zijn veel ezels tegengekomen en mensen met grote bundels takken op de rug, het zag er echt heel zwaar uit. We hebben een museum en orthodoxe kerk bezocht en daarna machiato gedronken, een specialiteit hier in Addis. Ook hebben we gekeken naar een volleybal team, opgezet door SMILE. In dit team zitten dove kinderen van rond de 15 jaar. Ze krijgen volleybal les van een docent van school, hij is zelf ook doof. Hij wordt betaald door SMILE. Wat leuk om deze kinderen te zien genieten tijdens het sporten, ze zijn erg enthousiast. ’s Avonds zijn we uit eten geweest en daarna met z’n drieën in onze kamer een film gekeken.

Op dag drie hebben we een hele grote markt bezocht met héél veel kraampjes met voornamelijk kleding. Ook andere spullen worden verkocht, zoals fietsen, apparatuur, lakens en servies. Bijna alles wat je kan bedenken is hier te koop. Daarna zijn we naar de supermarkt geweest om wat eten in te slaan. Ze hebben in deze grote supermarkt heel veel producten, hebben zelfs kaas gekocht! ’s Middags hebben ze ons het internetcafé laten zien. We hebben ongeveer anderhalf uur op internet gezeten, wat omgerekend nog geen Euro kostte. ’s Avonds hebben we zelf gekookt; Pilav, mijn lievelingseten. In de supermarkt hebben ze een hele kip gekocht, omdat ze geen kipfilet kennen. Bea heeft haar best gedaan om ‘m schoon te maken, haha! Heb er een foto van gemaakt. Gelukkig kwam Adanech op het juiste moment binnen en heeft de kip verder schoongemaakt voor ons. Rond tien uur ’s avonds zijn we met de bus van Bini, met Dawit en een andere vriend van hem richting de clubs gegaan. Onderweg hebben we nog meer vrienden opgehaald, uiteindelijk waren we met z’n dertienen! We hebben drie clubs bezocht, waar hele leuke muziek werd gedraaid! Iedereen danst zo lekker uitbundig hier, vooral de mannen! Ze hebben ons ook wat Afrikaanse dansmoves geleerd, haha. Zal er niet erg soepel uit hebben gezien.. Rond 4 uur zijn we weer richting huis gegaan.

Op de vierde dag stond zwemmen bij het Hilton hotel op het programma. Hier kunnen wij af en toe in de weekenden naartoe, als wij willen! Het water in het zwembad is wel warm, je koelt er niet echt van af.. Het is een hele leuke plek om af en toe naar toe te gaan. Hier zijn veel blanke mensen, maar ook rijke Ethiopische mensen. Ik denk 50/50. We hebben hier heel lekker geluncht en in de zon gelegen. We beginnen al wat handige Ethiopische woorden te kennen nu, de uitspraak tenminste!
Halve kilo bananen: Gemach kilo gemush
Geen probleem: chigerejelem
Nee: jelem
Ja: Ischi
Mooi: conjo (wat in ’t Spaans iets heel anders betekent!)
Hoe gaat het: denanech (voor de vrouw) denana (man)
En nog meer woorden! Geen idee hoe je het schrijft, schijnt heel ingewikkeld te zijn! ’s Avonds viel de stroom uit. We wilden eigenlijk noodles eten, maar dat ging niet. Met ontbijtkoek en ’n zak chips hebben we weer een film gekeken. Dit komt veel vaker voor zegt Dawit en een aantal dagen geen water zullen wij ook wel meemaken.

Over een week is onze rondleiding klaar en starten wij met het maken van een projectplan. Voordien staat er op het programma om de scholen te bezoeken, waar wij inspiratie op kunnen doen voor ons project. Hopelijk kunnen wij iets heel moois en duurzaams opstarten.

• 03 Februari 2014 - 17:29

Mark Glasbergen :

Lieve schat,

leuk om te lezen wat jullie zoal doen elke dag!! Houd je blog maar goed bij want dan hebben wij ook een goed beeld van wat je allemaal doet:) Ben erg benieuwd naar
    wat voor project jullie gaan opzetten! En ben blij dat alles goed met je gaat!! lijkt me ook moeilijk om al die armoede te zien maar wat je zegt iedereen helpen gaat jammer genoeg niet..
    Leuke taal spreken ze daar vooral het woord conjo haha;) Geniet van de ervaring en heel veel succes!!

kuskusxx

• 03 Februari 2014 - 18:46

Maxime Osse:

Schattie!

Leuk om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt! En je moet je blog inderdaad bij houden hoor! Geniet ervan :))!!

Xxxx Max

• 04 Februari 2014 - 21:09

Jethro:

Leuk om te lezen hoe je het daar hebt. Heel veel succes met het project en ook veel plezier daar!

Grt.

• 05 Februari 2014 - 10:54

Willeke:

Hey Miriam!
    Leuk om jullie grote avontuur zo een beetje te kunnen volgen! :)
    Groetjes Willeke

• 05 Februari 2014 - 15:27

Esther:

Hiii Snoezie wat goed te horen dat je vlucht goed is gegaan en dat het goed met je gaat!! Ben benieuwd naaralle verhalen!!!

Dikke kus miss youu Xxx

P.s. als we kunnen skypen Laat het me weten via jeff :)

• 13 Februari 2014 - 17:49

Sara:

Leuke blog! :)
    Goed om te lezen dat je geniet van een boterham met pindakaas ;)
    X

• 13 Februari 2014 - 17:51

Sara:

Hee mir,

Goed om te lezen dat je geniet van een lekkere boterham met pindakaas! ;)
    Ik kijk uit naar je volgende blog :)

X