10 - 11 Februari. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Miriam Speckens - WaarBenJij.nu 10 - 11 Februari. - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Miriam Speckens - WaarBenJij.nu

10 - 11 Februari.

Blijf op de hoogte en volg Miriam

14 Februari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

10-02-14
Vandaag hebben wij een school voor dove kinderen bezocht, samen met Yeshi. Dit is één van de drie scholen waar stichting Smile/ Joni zich op richt. Momenteel zitten er ongeveer 15 kinderen van tussen de 4-9 jaar op school, het schooltje is erg klein. De docenten (2 vrouwen en 1 man) zijn zelf ook doof. Yeshi kent gebarentaal en kan zo met hen communiceren, dus wij konden de docenten vragen stellen. De kinderen leren gebarentaal en basisvakken zoals rekenen, Amhaars en Engels. De school bestaat al zo'n dertig jaar. Er zijn ook momenten geweest dat er 50 kinderen op de school zaten. Dit aantal neemt af door verschillende factoren, vertelt de docente. De transfers zijn het grootste probleem, vaak wonen de kinderen ver weg. Dan is een "normale" lokale school natuurlijk makkelijker. Vaak geven die scholen aan dat ze extra aandacht besteden aan bijvoorbeeld dove kinderen, maar in werkelijkheid gebeurt dit niet. Ze kennen ook helemaal geen gebaren taal! De docenten op deze school verdien trouwens tussen de 250- 300 Birr per maand, wat overeen komt met ongeveer 10-12 euro. Dat kun je je echt niet voorstellen.

11-02-14
We hebben eerst hardgelopen om half acht 's ochtends. Daarna heb ik het revalidatiecentrum Alemachen gebeld, om te zeggen dat ik op de vrijdagen kom werken. Lisan en Bea starten in Mother Teresa. Steeds na 4 weken wisselen we. A.s. vrijdag begin ik dus, ben echt erg benieuwd. Om kwart voor 11 hadden wij een afspraak met de Nederlandse Ambassade. Wij werden door de chauffeur opgepikt en werden naar de Ambassade gereden. We hebben kennis gemaakt met de Kolonel Luitenant (Michael) en zijn assistent (Henk). Michael heeft ons in zijn kantoor veel verteld over verschillende aspecten in Ethiopië. Dit was erg interessant! Veel kwam aan bod, zoals de geschiedenis, economie, veiligheid etc. Henk heeft ons vervolgens rondgeleid in- en rondom het gebouw. De tuin is erg mooi en groot! Het ziet er erg groen uit en er bloeien veel bloemen, er leven om die reden ook apen daar. We hebben ze helaas niet gezien! Het gebouw zelf is niet zo mooi en groot als bijvoorbeeld de Amerikaanse ambassade, dat is al helemaal bizar! Wij zijn uitgenodigd voor Koninginnedag. Dan is er vanaf 20.00 een groot feest in de tuin van de Ambassade. Hier zullen we zeker naartoe gaan in April. 's Avonds hebben wij zelf tomatensoep gemaakt met knoflookbrood. Daarna hebben wij de film "The Wolf of Wallstreet" gekeken.

• 15 Mei 2014 - 14:32

Geert Gesquiere:

Hallo,

Ik ben zelf ook kort in Ethiopie geweest omdat wij twee adoptiekinderen hebben uit Ethiopie, daarom las ik met interesse jullie verhalen.

Kunnen jullie mij wat vertellen of indrukken geven over hoe men in Ethiopië omgaat met zorgbehoevende ouderen. Deze groep van ouderen zal in ontwikkelingslanden steeds meer toenemen. Ik ben benieuwd te weten hoe daar in Ethiopië over wordt gedacht? Waar vind je zorgbehoevende ouderen? Wie zorgt voor hen?
    Misschien wel parallellen met de meervoudige gehandicapte volwassenen?

Ik kijk uit naar jullie berichtje

Geert
    uit België