4-6 februari - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Miriam Speckens - WaarBenJij.nu 4-6 februari - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Miriam Speckens - WaarBenJij.nu

4-6 februari

Blijf op de hoogte en volg Miriam

13 Februari 2014 | Ethiopië, Addis Abeba

04-02-14
Vandaag hebben wij het Mother Teresa Rehabilitation Center bezocht. Één van de zeventien verschillende locaties in heel Ethiopië. Dit is een centrum waar ernstig beperkten/gehandicapten (zowel fysiek als psychisch) worden opgevangen, het zijn arme mensen die vaak dakloos waren. Alle leeftijden komen hier voor, van baby’s tot bejaarden. Vreselijk om dit te zien. Het is onmogelijk om slechts met woorden te beschrijven wat voor indruk dit op mij heeft gemaakt. Al die mensen, de stank, het gevoel kun je je niet voor stellen door dit te lezen. Er zijn verschillende ruimtes waar naar schatting 50-80 bedden in staan. De mensen zijn per categorie per kamer ingedeeld, zoals geestelijk gehandicapte mannen, mensen met aandoeningen aan de ingewanden, geestelijk gehandicapte kinderen (jongens en meisjes gescheiden), zwangere vrouwen of vrouwen met een pasgeboren baby. Deze vrouwen zijn vaak laag begaafd/ geestelijk beperkt en ze krijgen hulp bij het opvoeden van hun baby. Er is een kantoor waar een bordje “Examination” op staat, hier worden nieuwe “bewoners” geselecteerd. De mensen die de zorg het hardst nodig hebben, worden geplaatst wanneer dit mogelijk is. Waarschijnlijk gaan wij hier de komende maanden één keer per week vrijwilligerswerk doen als fysiotherapeut, naast ons project. De zuster was heel blij met onze evt. hulp. Na het bezoeken van dit centrum moesten wij wel even omschakelen. Op het programma voor ’s middags staat het bezoeken van fitnesscentra. Ze hebben ons 2 fitnesscentra laten zien, waar wij ons kunnen inschrijven als we zouden willen. Het eerste fitnesscentrum zag er prima uit met goede apparatuur. Het tweede centrum zat in een groot complex, waar jonge (top)sporters trainen. De fitnesszaal was nog niet helemaal klaar, maar we kunnen hier evt. sporten als we willen. We hebben gesproken met de meest bekende fysiotherapeut van Addis. Zoals verwacht, viel ons op dat de behandeltechnieken erg verschillen met die in Nederland. Hij wou hier graag een keer met ons over discussiëren. Vlakbij het guesthouse waar wij verblijven is een héél groot openbaar sportveld, waar mensen joggen, sprinten, voetballen en ook paardrijden! Halverwege Maart wordt er een soort ladiesrun georganiseerd van 10 km, waar heel veel vrouwen en meisjes aan mee doen. Dit wordt ons eerste doel, want Lisan Beatrijs en ik willen ons inschrijven!

05 -02-14
Vandaag hebben wij eerst gekeken naar een voetbal competitie, waarin een team speelde welke opgericht is door SMILE/JONI, heel leuk om dit te zien. ’s Middags zijn we naar het Alemache Rehabilitation Center geweest. “Alemache” betekent: onze wereld. Dit is een revalidatiecentrum, waar tijdelijk gehandicapte kinderen een medische behandeling moeten ondergaan. Vaak wordt er een behandeling gedaan voor klompvoeten. ’s Avonds zijn we uit eten geweest, bij Lucy’s. (naam van eerste skelet gevonden op aarde). We hebben pizza gegeten en cocktails gedronken. Er werd lokale muziek gedraaid en drie Ethiopische mannen en drie vrouwen waren aan het dansen. Eén van de mannen kwam naar onze tafel toe en wou me meenemen om op het podium te dansen. Ik ben natuurlijk weer zo gek om dit te doen, het is nog gefilmd ook. Lekker slapen nu en morgen gaan we waarschijnlijk hardlopen!

06-02-14
We zijn deze dag sportief begonnen met hardlopen, wat zo zwaar was! Addis Ababa is erg hoog gelegen, dus het is echt niet te vergelijken met hardlopen in Nederland. Ondanks de tegenvaller zijn wij van plan om dit 3 à 4 keer per week te doen. Hierna hebben we lekker ontbeten en op het balkon gezeten. Toen we om boodschappen wilden gaan, regende het een klein beetje. We gingen toch naar buiten en halverwege begon het keihard te regenen en onweren. We hebben toen geschuild in ’n café/restaurant. We hebben koffie en gebak gegeten, waar we achteraf spijt van hadden haha. Oh ja, we hebben ook nog ’n frietje gedeeld. Nu moeten we morgen wel weer hardlopen!;) Toen we thuis kwamen, was de stroom uitgevallen en internet deed het ook niet. Toen we weer elektriciteit hadden, hebben we gekookt.